Laster Hendelser

« All Hendelser

• Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Åpningskonsert: Gale romanser + Nachspiel: Stian Carstensen

2014/03/26 kl. 19:00

Fagerborgfestspillene er en ny kammermusikkmusikkfestival laget av unge musikere.

Festivalåpning ved statssekretær Knut Olav Åmås. Schumann og Schubert komponerte uten tvil noe av den vakreste musikken vi har. Men hva har disse komponistene å gjøre med grensespill? Schumann og Schubert var ikke bare gale romantikere, men faktisk også gale til sinns. Kurtág tonesetter denne galskapen eksemplarisk gjennom sin «Hommage à R. Schumann». Schnittke tar opp 1800-tallets mest populære valserytmer og skaper bisarr og fascinerende musikk slik han fremmedgjør nettopp disse rytmene i sin klaverkvintett. Ikke minst kan du få høre hvordan komponist Morten Gaathaug tolker begrepet «Grensespill» i vår urfremføring av hans sjette strykekvartett. Dette går man ikke glipp av!

Stian Carstensen
Festspillenes åpningsdag avsluttes med en forrykende nachspielopplevelse med en av våre fremste multiinstrumentalister i samspill med utøvere fra Barratt Due musikkinstitutt.
Stian Carstensen har markert seg som en sentral aktør i grenselandet mellom jazz og folkemusikk blant annet gjennom ensemblet Farmers Market. Stian tøyer musikalske grenser og vi gleder oss stort til å se hva dette nachspielet vil bringe!

Billetter: 250/100
Festivalcafé med skjenkebevilling!

Program:

Robert Schumann (1810–1856)
Adagio und Allegro, op. 70
Eivind H. Ringstad, bratsj
Thormod R. Kvam, klaver

György Kurtág (1926-)
Hommage à R. Schumann
Øystein S. Waage, klarinett
Eivind H. Ringstad, bratsj
Thormod R. Kvam, klaver